Zoeken
  • Rosanna Meeder

Dag 12 - Feng Du - Chongqing - Chengdu

Bijgewerkt: 29 jan 2020

4:45 en de wekker gaat… het was echt TE vroeg vanmorgen!! Als er een 4 op de klok staat hoort een mens te slapen en niet wakker te zijn. Om 5:30 zaten we aan het ontbijt, nog zoiets dat niet hoort. Maar goed, de bus ging toch echt om 6:30 dus veel keuze hadden we niet. Eenmaal in de bus kwamen Dinah en ik tot de conclusie dat we bij de deur zaten dus konden we lekker onze stoelen helemaal naar achter zetten. Prima, tijd voor een lekker tukkie dacht ik! Helaas reden we het eerste stuk in een bergdal waardoor we door heel veel (echt heel veel) dichte mist reden. In China betekent mist automatisch heel erg veel toeteren. Niet één, niet twee, niet drie maar minimaal 4 keer per keer. En per minuut toeteren ze ongeveer 20 keer. Van dat slapen kwam het eerste half uur dus niet zo veel. Gelukkig reden we op een gegeven moment hoger de berg op en boven de mist uit, tijd voor nog wat slaap!

Om half 9 kwamen we aan bij een wc stop. Opzicht best fijn want bijna de hele bus stapte uit. Niet allemaal om te plassen maar ook om even op zo Hollands “de benen even te strekken”. Dinah en ik liepen richting de wc’s en tot onze aangename verrassing was er een invalide toilet. Het grote voordeel van een invalide toilet is dat het geen hurk-wc is. Nou is er met hurk-wc’s ook weer niet zoveel mis maar als ik de keuze heb ga ik toch liever naar het invalide toilet. Dinah gaat als eerst naar binnen en na een paar seconden hoor ik geklop op een raam. En jahoor, daar staat Dinah… Wie bedenkt dat toch, een raam in de wc? Toen de deur ook nog eens niet op slot ging was het duidelijk dat ook invalide wc’s in China niet altijd de betere keuze zijn.

Voor het theater in Chongqing werden we rond half 10 afgezet door de ene bus om direct over te gaan in de volgende bus die ons naar het treinstation zou rijden. Hierbij hadden we ook weer een local guide die ons tijdens de busrit bijzonder enthousiast vertelde over de stad Chongqing, niet dat we er lang zouden zijn maar de informatie was zeker niet minder boeiend. Chongqing is namelijk de grootste stad van de wereld. Je leest het goed: wereld. Het totale inwoneraantal telt op het moment meer dan 33 miljoen mensen. Dat is dus twee keer Nederland in 1 stad… Als je nu nog niet genoeg verbaasd bent lees dan het volgende: de totale oppervlakte van de stad is 400 kilometer bij 350 kilometer. Dat is dus 120.000 vierkante kilometer… Dat is een oppervlakte waarvan ik me niet eens meer kan voorstellen hoe groot dat is. In het stadscentrum waar we doorheen rijden is ook wel duidelijk te zien dat er zoveel mensen wonen, elk huis heeft minimaal 5 woonlagen (en dat zijn er echt maar een paar). De meeste gebouwen die we langs zien komen zijn stapelflats van minimaal 150-200 meter hoog.

Ook het treinstation waarvan we vertrekken is groot en druk. Gelukkig ging het instappen soepel, hadden we snel onze plekken gevonden en konden we de koffers goed kwijt. De treinrit van vandaag duurde maar 2 uurtjes dus dat viel reuze mee. Op het treinstation van Chengdu worden we opgehaald door onze local guide Anna. Zij neemt ons mee naar de bus en vertelt ook, net als de gids in Chongqing, over de stad Chengdu. De microfoon staat afgesteld met een behoorlijke galm dus af en toe was het lastig om te verstaan maar het verhaal dat ze vertelde was absoluut leuk!

Chengdu is de derde grote stad van China, er wonen 14 miljoen mensen. Binnenkort is het ook de derde stad in China waar 2 vliegvelden te vinden zijn. Chengdu staat bekend als de relaxte stad van China. Een paar jaar geleden is hier een hevige aardbeving geweest. Sindsdien is de mentaliteit van de mens hier: Je moet vandaag genieten want je weet nooit wat morgen gaat brengen. Mensen hier zijn dus vrij optimistisch ingesteld en hebben absoluut geen haast. Dat is voor ons als laatste bestemming echt heerlijk! Ook staat Chengdu om andere reden bekend als goede stad; er zijn bijvoorbeeld maar weinig dagen echt zonnig. Dit is goed aangezien chinezen liever niet bruin willen worden. Het is dan ook de stad van de mooie meisjes. Daarnaast is Chengdu de stad van goede mannen, ze hebben namelijk zachte oren (oftewel: ze kunnen goed naar hun vrouw luisteren). Alle vrouwen opgelet: mocht je nog opzoek zijn, Chengdu is the place to be volgens onze gids.

Chengdu ligt in de streek Sichuan, deze streek staat bekend om het pittige eten. Toen de gids aan ons vroeg of we dit lekker vonden bleef het behoorlijk stil in de bus. Toen ze hoorde dat er een groep vegetariërs bij zitten rolde haar ogen bijna uit haar hoofd. Ze moest voor ons dus een non-pittige lunch met vega gerechten gaan bestelen, werd een uitdaging vertelde ze.

Het hotel waar we zitten, het Buddha zen hotel, is echt absoluut adembenemend. Het is een hotel dat in zeer traditionele bouwstijl is neergezet maar van de binnenkant heel modern, schoon en verzorgd is. In de lobby (is meer een binnentuin) staat een mooie Buddha en hebben ze wierook. Ook hebben ze een watervalletje en staan er overal platjes. Je wordt echt oprecht helemaal zen als je rondloop.

Na het afzetten van de bagage in het hotel zijn we gaan lunchen. Het was de gids goed gelukt iets te vinden en we waren er allemaal erg gelukkig mee! We hebben zelfs de bijzondere smaaksensatie van de Sichuan peper mogen ervaren. Dit is een peper bloemetje van witte peper die een smaak heeft zoals ik hem nog nooit heb geproefd. Vind het ook heel erg lastig om te omschrijven dan behalve dat je er een tinteling van kreeg in je tong en dat het een combinatie was van zuur, bitter, pittig en bloemig. Het was echt onwijs gek maar wel lekker. Aangezien we zo vroeg waren opgestaan en pas om 14:30 gingen lunchen was het avondeten niet echt meer nodig. De Meedertjes zijn daarom ook lekker een locale snack gaan eten: een pita broodje met gewokte groente. Na de afsluiting met een ijsje zijn we terug gegaan naar het hotel om lekker ons bed in te duiken. Een zeer welkome bezigheid na zo’n lange dag!